Monday, December 15, 2014

Moje oblíbené potraviny v kuchyni

Dnes, když jsem si chystala rychlooběd, tak mne napadlo, že bych mohla vyfotit moje nejoblíbenější (převážně) suroviny, které v kuchyni využívám poslední dobou velmi často a s oblibou. 

Od té doby co máme Elinku jsem se začala více zabývat tím co vařím a jím. Naše rodina jedla vždy poměrně zdravě, přes týden rychlá a zeleninová jídla, sobota bývala sladká a neděla masitá. V létě sezónní ovoce a saláty...houskové knedlíky jednou či dvakrát za rok ;).

Nicméně mi přišlo, že se suroviny dost opakují a měla jsem chuť vyzkoušet co nejvíce potravin, které pro mne byly neznámé. Velkou inspirací pro mne na začátku bylo oddělení v DM s produkty Alnatura a bio potravinami (celkem dobrý výběr mají i v Globusu). S velkou náruživostí také nakupuji a zkouším novinky z bio obchůdků (mám oblíbený v Litomyšli na náměstí a nově také Bio Domov na Praze 8 Ládví). 

A teď již k mému dnešnímu nápadu. Nechtěla jsem vás zahltit hromadou jídla, takže jsem vybrala pár kousků, které mne napadly okamžitě. 



Meruňkový džem jsem vařila v létě a byl z "ultra bio" meruněk ze staré zahrady kdesi na jižní Moravě :). Meruňky byly vynikající i na jídlo a to si myslím je základem pro luxusní džem :).

Farmářská vejce kupuji, když se mi nedostává domácích od paní z vesnice. Nemají sice tak krásný žloutek, ale jsou z volného chovu a i přes vyšší cenu nám je ráda dopřeji.

Lesní med z podhůří Beskyd od pana Pinka, nejlepší jaký jsem kdy ochutnala. Krásná jemná sametová struktura a nepopsatelná chuť! Na snídani s domácím máslem a žitným chlebem je bezkonkurenční!

Mandarinky od "našich" vietnamců patří k zimě!




Vanilkový extrakt kupuji v Marks and Spencer. Jsem s ním spokojená a používám velmi často při pečení.

Frolíkova káva z Borohrádku. Ochutnali jsme snad již všechny směsi a nejlepší byla asi Diplomat. Vaříme z ní mocca kávu. Když dojde, tak zaměníme za Nespresso kapsle.




Lučina, žádný objev, ale připravuji z ní všechny pomazánky na večeři - vajíčkovou, zeleninovou, rybičkovou...Nemile mne překvapilo, že dětská Lučina v kostičkách je výrazně solená, takže tu již nekupuji. 

Chia semínka přidávám do jogurtu a domácího chleba. Jsou velmi zdravá a pro mne v podstatě bez výraznější chuti. Eli je jí jen tak ;).

Mungo fazole jsou mým nejnovějším objevem. Miluji z nich mungo polévku, které se nemohu nabažit. Miluji husté polévky, ale v tomto případě jsem nadšená i z kombinace koření (díky blogu Kitchenette!) Recept zde: http://kitchenette.cz/clanek/251-mungo-polevka

Vločky, jakékoliv. Používám do domácího žitného chleba (http://www.maskrtnica.cz/celozrnny-zitny-chleba-pro-vsechny/), chystám na snídani vločkovou kaši nebo jimi posypu jogurt. 

Cizrna, stálice v našem jídelníčku. Skvělá a jednoduchá cizrnová polévka, hummus, tajine...nebo jen tak přihodím do polévky se vším možným :).

Sůl používám pouze mořskou, tahle je z oblasti Camargue. Solí trochu víc než běžná kuchyňská sůl, takže si musím dávat trochu pozor. 

Český česnek je opravdu výrazný. Kupuji jej na farmářských trzích a i přes jeho cenu (danou hlavně náročným pěstováním) nesmí v naší kuchyni chybět. Skvěle ochutí maso, ale i špenát či vývar. 

Špaldový sirup používám do bílého jogurty. Někdy zaměním za rýžový nebo javorový. Líbí se mi jeho medová hustota a příjemná chuť.




Bílý jogurt je moje závislost! Kupuji jej ve Slovenských delikatesách v Hale 22 v Holešovicích (Praha 7) v litrovém balení. Spotřebuji jej tak za 7, někdy 9 dní. Je hustý jako zakysaná smetana a nikdy jsem lepší bílý jogurt neochutnala (snad jen ten v Řecku, tomu se žádný nevyrovná). Občas si dám lžičku i do nějaké husté polévky, například brokolicové nebo dýňové, právě místo již zmíněné zakysané smetany. Posledně jsem jej využila při přípravě lívanců na snídani. 

Jaké suroviny používáte vy? Na čem ujíždíte? A co naopak nemusíte? 





1 comment:

  1. často se shodujeme, něco mě inspirovalo a něco nakoplo. Musím konečně koupit ty chia semínka!!!
    A sirup doporučuju ještě švestkový. Na ten zase nedám dopustit já. Do jogurtu nebo tvarohu... lahoda!

    ReplyDelete